ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Մենք ժողովրդավարացման ճանապարհը մոդելի ընտրությունով չենք պայմանավորում»

«Մենք ժողովրդավարացման ճանապարհը  մոդելի ընտրությունով չենք պայմանավորում»
13.11.2012 | 12:53

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ԱԺ փոխնախագահ ՀԵՐՄԻՆԵ ՆԱՂԴԱԼՅԱՆԸ:

-Ի՞նչ է կատարվում քաղաքական դաշտում` Ձեր գնահատականով:
-Քաղաքական տարբեր ուժեր, իրենց հնարավորություններից, ռեսուրսներից, հիմնավոր կամ անհիմն ակնկալիքներից, ցանկություններից և երազանքներից ելնելով, նախապատրաստվում են նախագահական ընտրությունների:
-Նախապատրաստական փուլում քաղաքական քննարկումների` ԲՀԿ-ի առաջարկն ինչ-որ փոփոխություն բերո՞ւմ է:
-Ընդունեք, որ այդ առաջարկն իր բովանդակությամբ ու էությամբ նորություն չէ: Թեման քննարկվում է ամենաքիչը 20 տարի: Տարբեր խաղացողներ տարբեր փաստարկներ են բերել, բոլոր փաստարկները լավ հայտնի են, և որևէ փաստարկ միանշանակ չէ: Եթե խոսում ենք համամասնական-մեծամասնական ընտրակարգի մասին, լավ հայտնի են կայացած ժողովրդավարության երկրներ, որոնք ընտրությունը կատարում են 100-տոկոսանոց մեծամասնական ընտրակարգով: Հայտնի են նաև չկայացած երկրներ` 100-տոկոսանոց համամասնական ընտրակարգով, կան նաև ժողովրդավարության ճանապարհին գտնվող երկրներ, որոնց բնորոշ են բազմատեսակ պրոբլեմատիկ իրավիճակներ, որոնք ունեն և՛ մեծամասնական, և՛ համամասնական, և՛ խառը ընտրակարգեր: Երբ փորձում ես այդ խնդիրը ներկայացնել իբրև խնդիրների խնդիր կամ հաջողության բանալի, այդ պնդումը հերքող տասնյակ օրինակներ կան միջազգային փորձից:
-Ֆրանսիայի Հանրապետությունն էլ իր կիսանախագահական կառավարումով չկայացած երկիր չես անվանի:
-ԱՄՆ-ը կայացած ժողովրդավարության երկիր է, ընտրությունը 100 տոկոսով մեծամասնական է, նույնը` Մեծ Բրիտանիան:
-Պատահակա՞ն էր, որ «Ժառանգությունը», ԲՀԿ-ն, ՀՅԴ-ն ներկայացնում են համարյա նույն առաջարկները` գրեթե միաժամանակ և իրարից անտեղյակ` համարելով սեփական հայտնագործություն:
-Իրականում «հայտնագործությունը» ոչ մեկի սեփականությունն էլ չէ, ժամանակ առ ժամանակ այդ թեման հրապարակ է նետվում իբրև քաղաքական քայլ: Նպատակներից մեկը էական ասելիքների բացակայությունը շղարշելու փորձն է, մյուսը` ապագա պարտություններն արդարացնող հանգամանքներ նախապատրաստելը:
-Այսինքն` ժամանակ շահելո՞ւ մանևր է:
-Ժամանակ շահելու խնդիր էլ կա` քայլը բազմաֆունկցիոնալ է: Երբ գործընթացը համեմում ես խորհրդակցություններով, համախմբվելու ընդհանուր եզրեր գտնելու ջանքերով, կյանքը դառնում է հետաքրքիր ավելի, քան կար: Բայց համապետական ընտրությունները հինգ ամիս առաջ էին. համընդհանուր համախմբումի, տեսակետների բյուրեղացման նույն գործընթացները եղել են այն ժամանակ էլ, և հազիվ թե որևէ մեկի համար գաղտնիք է մնացել, թե ով որ հարցի վերաբերյալ ինչ տեսակետ ունի: Թեման իրականում տարիների ընթացքում մանրամասնորեն քննարկվել է` հայտնի են կողմ ու դեմ բոլոր տեսակետները, փաստարկները: Ընդ որում` ոչ ոք էլ չի վիճարկում այդ ամենը: Կայացած ժողովրդավարության երկրները կայացած են ոչ այս կամ այն ընտրակարգով առաջնորդվելու պատճառով:
-Ընտրական օրենսգրքի վերջին փոփոխությունները ե՞րբ էին:
-Ընտրական օրենսգիրքը վերջին անգամ քննարկվել է խորհրդարանական ընտրություններից առաջ, և քաղաքական գործընթացներին մասնակցող բոլոր ուժերն իրենց տեսակետները բարձրաձայնել են: Երկարատև ու խորքային աշխատանք է կատարվել Ընտրական օրենսգրքի վրա, բարեփոխումների աշխատանքային խումբ է գործել մեկ տարուց ավելի` ներգրավելով ինչպես խորհրդարանական, այնպես էլ բոլոր ցանկություն և ասելիք ունեցող ոչ խորհրդարանական քաղաքական ուժերին, հասարակական կազմակերպությունների, քաղաքացիական ինստիտուտների ներկայացուցիչներին, և համընդհանուր գնահատականով չէր մնացել հարց, որ չէր քննարկվել, կարծիք, որ չէր ձևավորվել: Ընդգծեմ, որ Դավիթ Հարությունյանի գլխավորությամբ գործող այդ աշխատանքային խմբի քննարկումները կատարվել են աննախադեպ հրապարակայնության պայմաններում, ինչը շատ շատերն են ժամանակին գոհունակությամբ նշել: Օրենսգիրքն ընդունվեց ընտրություններից շուրջ մեկ տարի առաջ` քաղաքակիրթ լուծում, որը պատրաստվելու հնարավորություն էր տալիս բոլոր խաղացողներին: 2012-ի սկզբին տեղի ունեցած խորհրդարանական լսումները ևս մեկ անգամ հնարավորություն տվեցին տեսակետներ և փաստարկներ հնչեցնելու: Հիմա ինչի՞ մասին ենք խոսում ու ի՞նչ ենք անում: Պատասխանը կարող է լինել ռազմավարության կամ մարտավարության ոլորտում: Կարծում եմ` ռազմավարական տեսանկյունից նոր ոչինչ չկա, սա մարտավարական քայլ է` ժամանակը ձգելու, հարցադրումներ ներկայացնելու, պատրանք ստեղծելու և որոշակի ակտիվություն գեներացնելու:
-Այսինքն` ոչ թե առաջարկն է ուժեղ, այլ քաղաքական դա՞շտն է թույլ, որ բոլորը հաճույքով կլլեցին խայծը` իմանալով հանդերձ խայծ լինելը:
-Չասենք, թե քաղաքական դաշտը թույլ է, քաղաքական դաշտում պարզապես կան շատ խաղացողներ, որ ունեին այս մարտավարության ու այս մանևրի կարիքը: Կան ուժեր, որ խարիզմատիկ լիդերի խնդիր ունեն, կան ուժեր, որ լուրջ օրակարգի խնդիր ունեն, ոմանք իրենց գաղափարական հենքը հստակեցնելու անհրաժեշտություն ունեն, ոմանք իրենց բոլոր սատելիտներին կորցրել են, և նորերին հավաքագրելու ժամանակ ու շանս է պետք, կան ուժեր, որ հոգնել են պարզապես կամ շատ փոքրաթիվ են, որպեսզի կարողանան որակական խնդիրներ բարձրացնել, և օգտագործում են այս հնարքը ջրի երեսին մնալու համար:
-Եթե այլ կուսակցություններ այս կամ այն ձևաչափով ԲՀԿ-ի առաջարկը քննարկելու պատրաստակամություն են հայտնել, ի՞նչ է անելու ՀՀԿ-ն` իմանալով հանդերձ, որ այդ քննարկումը դանայան տակառը ջուր լցնել է:
-ՀՀԿ-ն իր ասելիքն ասել է, և մեր դիրքորոշումները օրումեջ չեն փոխվում: Մենք այդ խնդիրները դիտում ենք իբրև ռազմավարական, մարտավարական գործիք չենք համարում: Մենք մեր տեսակետները ներկայացրել ենք և՛ հանձնաժողովի աշխատանքի ժամանակ, և՛ լսումներում, և՛ մամուլում, և՛ հանրային բանավեճում: Մենք ժողովրդավարացման ճանապարհը մոդելի ընտրությունով չենք պայմանավորում: Մենք ասում ենք, որ համամասնական, մեծամասնական և խառն ընտրակարգերն ունեն իրենց թերությունները և դրական կողմերը: Բայց Հայաստանում ներկա ժամանակահատվածում, ելնելով սոցիալ-տնտեսական, քաղաքական, գաղափարական խնդիրներից, կուսակցությունների չկայացած լինելուց, հաշվի առնելով մի շարք հանգամանքներ, այդ թվում` տարածքների համաչափ զարգացման անհրաժեշտությունը, մենք ճիշտ ենք համարում ընտրակարգի ներկա հարաբերակցությունը: Ինչ վերաբերում է խորհրդարանական հանրապետությանը, ապա սահմանադրական փոփոխությունների հանրաքվեն 2005 թվականին էր: Նրանք, ովքեր այսօր ծավալուն վերլուծություններ են անում, կառավարության առաջատար անդամներ են եղել, այն ժամանակվա նախագահի մերձավորներից, և բոլոր հնարավորություններն ունեին իրենց տեսակետները բարձրաձայնելու ու պաշտպանելու, բայց չեն արել: Արդյո՞ք այս հարցերի բարձրացումը կապված է պետության, ազգի, ժողովրդի շահերի հետ, թե՞ անձնական-խմբային շահեր են սպասարկում, որ այն ժամանակ կարևորություն չեն տվել, հիմա իրենց անձնական խնդիրների բերումով դարձնում են քննարկման թեմա: Ընտրակարգ և սահմանադրակարգ փոխելով` մենք գոյություն ունեցող որևէ խնդրի լուծում չենք տա, միայն ժամանակ, ուժեր և ռեսուրսներ կծախսենք, ավելի ճիշտ` կփոշիացնենք, շեղվելով իրական խնդիրների լուծումից:
-Մամուլում տեսակետ հնչեց, որ այս առաջարկի իրական հեղինակը Ռոբերտ Քոչարյանն է, համամի՞տ եք այդ տեսակետին:
-Յուրաքանչյուր հարցին պատասխանելուց առաջ պիտի պարզել` ո՞ւմ է ձեռնտու, այս իմաստով կապ չեմ տեսնում: Հնարավոր է, որ ամենաշատ դա մեզ ձեռնտու լինի, բայց մենք մեր շահերով չենք ղեկավարվում, երկրի բնականոն և անցնցում զարգացման ուղին է գլխավորը:
-Ինչո՞ւ, կա քաղաքական դաշտի վերադասավորման և վերահամախմբման խնդիր:
-Նույն խնդիրը կար խորհրդարանական ընտրությունների ժամանակ: Հիշում եք` և՛ ընտրությունների վերահսկման միասնական շտաբ ստեղծվեց, և՛ տարատեսակ ելույթներ եղան: Ի՞նչ է փոխվել, նոր ուժ ասպարեզ չի եկել, նոր խաղացող չկա, նոր դեմքեր չկան, նոր բանաձևեր չկան:
-Ձեր կարծիքով` Հայաստանում կա՞ ընդդիմություն-իշխանություն հստակ բաժանում:
-Ընդդիմություն-իշխանություն բաժանման երկու բաղկացուցիչ կա` քո ռեալ դիրքը, քո հավաքած տոկոսներն ընտրություններում` մեկ, երկու` քո պատկերացումները քո մասին և քո հռչակումները քո գործունեության մասին: Այս իմաստով դիրքերը հայտնի են, ուժերը հայտնի են: Մի քիչ անհասկանալի է այլընտրանքը, որովհետև հայտնի չի դառնում` ո՞ւմ այլընտրանքն ես` իշխանության, ընդդիմության, ինքդ քո` երեկվա, այսօրվա ու վաղվա կտրվածքով: Բայց հայկական քաղաքական դաշտում միշտ էլ անորոշություն եղել է` և դիրքային, և հենքային: Եղել են իշխող կուսակցություններ և քաղաքական խաղացողներ, որոնց հենքերը այլ են եղել, գաղափարական փաստաթղթերը` այլ, վարքագիծը` այլ: Ես չեմ կարծում, որ այդ անորոշությունը 1-2 տարում հաղթահարվող է, այդ երևույթը ժամանակի մեջ լուրջ աշխատանք է պահանջում քաղաքական դաշտի կայացման, կուսակցությունների կայացման ուղղությամբ, որը հենքային անորոշությունը կհստակեցնի, վարքագծերը կսկսեն հենքերին հարիր դառնալ և արդյունքում պարզ կդառնան դիրքերը: Սա ընդհանուր դիտարկում է, կոնկրետության մեջ ամեն մեկը հռչակել է` ո՞վ է ինքն ու ի՞նչ է ուզում:
-Եթե ԲՀԿ-ն ընտրությունների գնում է սեփական թեկնածուով, դա ի՞նչ է փոխում քաղաքական դաշտում:
-Հարցը, իհարկե, տեղին է, բայց չեմ կարող չասել` մի մոռացեք մայիսյան ընտրությունները (թեժ բանավեճերը` ԲՀԿ-ն առանձի՞ն կգնա ընտրության, թե՞ կոալիցիայով): ԲՀԿ-ն մասնակցել է առանձին, ինչը նույնն է, թե իր թեկնածուով, սեփական դեմքով, ծրագրով, ռեսուրսներով: Քաղաքական դաշտում ի՞նչ է փոխվել հիմա: Իսկ ՀՀԿ-ն այդ ընթացքում ձեռքերը ծալած չի նստել ու ժամանակը հենց այնպես չի կորցրել` անդրադարձել է ամենացավոտ, ամենակենսական, արմատական հարցերին, անդրադարձներ, որոնք ընկալում ունեն ժողովրդի մեջ, սպասված էին ու ընդունվում են: Այդ իմաստով ՀՀԿ-ն ձեռքը պահում է երկրի կենսական երակի վրա, ժողովրդի համար տեսանելի ու սպասված քայլեր է անում: Տնտեսական վիճակը քննարկելիս հիշեք, որ նեգատիվ գործընթացները համաշխարհային տնտեսության մեջ շարունակվում են, մեզնից շատ ավելի ուժեղ երկրներ մեծ պրոբլեմներ են ապրում` և՛ ռեցեսիան, և՛ կենսամակարդակի անկումը շարունակվում են: Միայն Հունաստանի վիճակը հիշեք, որ պարտադրված է էականորեն սահմանափակելու բյուջետային ծախսերը, այդ թվում` զարգացմանն ուղղվող: Մենք ներկայացրինք բյուջեի նախագիծ, որը (որքան էլ միջոցների սղություն կա) բոլոր հիմնական հարցերին բերում է պատասխաններ, թեկուզ փոքր աճ և զարգացում ապահովում է: Իհարկե, համընդհանուր պատասխան կա` միջոցների սղությունը, բայց մենք աճ ունենք, որը տեսանելի է բոլորի համար` ինչպես ներսում, այնպես էլ դրսում: Այս պայմաններում խորհրդարանական ընտրություններից հետո անցած ժամանակամիջոցում ՀՀԿ-ն բոլոր ուղղություններով ամրապնդել է դիրքերը: Իսկ մեր առաջնորդը` նախագահ Սերժ Սարգսյանը, եղել և մնում է քաղաքական դաշտի ամենակայացած, ամենափորձառու, պետական կառավարման հսկայական փորձ և ծանրագույն խնդիրների լուծման հմտություններ ունեցող, միջազգային հանրության կողմից ընդունված, հարգանք և հեղինակություն վայելող լիդեր:
-ՀՀԿ-ն ունի՞ բավարար թվով տրակտորներ:
-ՀՀԿ-ն ընտրության է գնում իր գաղափարական հենքով, կուսակցական կառույցների ակտիվ աշխատանքով, կատարված ծրագրերով և ապագայի իր պատկերացումներով: Ընտրության գործում մեզ տրակտորներ պետք չեն:
-Ձեր կարծիքով` մինչև նախագահական ընտրությունները Ղարաբաղի հարցում փոփոխությունները հավանակա՞ն են, թե՞ Փարիզով վերսկսված բանակցությունները շարունակականություն ապահովելու միջոց էին:
-Բացի ռամիլսաֆարովյան իրադարձություններից, մենք, Կազանից սկսած, ունենք Ադրբեջանի դեստրուկտիվ պահվածքը բանակցություններում, բոլոր առաջարկությունների պարբերական մերժումը: Հասկանանք, որ եթե այդ բանակցություններում Ադրբեջանն իր համար դրական զարգացումներ տեսներ, չէր մերժի համանախագահների առաջարկները: Սա նաև հայ դիվանագիտության աշխատանքի արդյունքն է` առաջարկների ձևավորումը, որոնք Ադրբեջանի համար այդքան անընդունելի են և մերժվում են, ասենք, ՌԴ նախագահի հետ քննարկման մակարդակում: (Սա հատուկ ընդգծում եմ նրանց համար, ովքեր սիրում են տեղին-անտեղի խոսել մեր դիվանագիտության պարտությունների և ազերիների հաղթանակների մասին): Այսինքն` մենք ունեինք բանակցությունների դեստրուկտիվ վիճակ, սահմանային միջադեպերի հաճախականության մեծացում, հավելեք ռամիլսաֆարովյան «հերոսապատումը», և ակնհայտ կդառնա, որ սա վարքագիծ է, քաղաքականություն: Ընդունեք, որ մեր երկրի նախագահը և արտաքին գերատեսչությունը այս պայմաններում կարողացան իրավիճակը ճիշտ գնահատել և ճիշտ արձագանքել: Բանակցությունները շարունակելու որոշումը բոլոր ուղղություններով ճիշտ քայլ դարձավ` նախ մեր ազգային շահերի իմաստով, երկրորդ` միջազգային ասպարեզում Հայաստանի հեղինակության իմաստով, որովհետև ևս մեկ անգամ հանդես եկանք որպես լուրջ ու հետևողական գործընկեր: Բոլորը դա տեսնում ու գնահատում են:
-Բանակցային գործընթացի որևէ հանգրվան փաստաթղթային ձևակերպում կստանա՞:
-Այսօր քաղաքական զարգացումների, միջազգային մտածելակերպի փոփոխության իմաստով ժամանակը մեր օգտին է աշխատում: Տարածաշրջանի զարգացումներն էլ վկայում են, որ ավելի ակտիվ գործընթացներ են լինելու: Այս բոլոր փոփոխությունները փոխկապակցված են և շատ երկրների վրա ազդեցություն ունեն: Բնականաբար` նաև մեր երկրի:
-Տարածաշրջանում Թուրքիայի դերի մեծացումը հավանակա՞ն է` նկատի առնելով արաբական հեղափոխությունները, թուրք-իսրայելական, թուրք-սիրիական, թուրք-ադրբեջանական, թուրք-իրանական հարաբերությունները: Ի՞նչ նշանակություն կունենա դա Հայաստանի համար:
-Արաբական գարնան հեղափոխությունների ողջ շարանի ընթացքում Թուրքիան հետևողականորեն փորձեր էր անում տարածաշրջանային լիդերի, նաև վերակացուի դերակատարություն ստանձնելու: Այսօր ակնհայտ է, որ այդ ջանքերը հաջողություն չեն բերել: Պատճառը միայն այն չէ, որ Թուրքիայի արտաքին քաղաքական խնդիրները շատ են, ժամանակին հռչակած «0 պրոբլեմներ հարևաների հետ» քաղաքականությունը ոչ մի հաջողության չի հասել: Պարզ է նաև, որ տարածաշրջանում ու տարածաշրջանից դուրս միանշանակ չեն ընդունվում Թուրքիայի հավակնությունները` Իրան, Ռուսաստան, եվրոպական երկրներ: Այնուհանդերձ, մենք պետք է ընդունենք իրողությունները ինչպես կան, իսկ կա մեր հարևան երկիրը իր 70 միլիոն բնակչությամբ, բացառիկ աշխարհագրական դիրքով` Թուրքիան վերահսկում է երկու կարևորագույն նեղուցներ, զարգացած տնտեսությամբ և աշխահաքաղաքական հավակնություններով: Նաև` պատմությամբ, նաև` ներքաղաքական խնդիրներով. և այնպես չէ, որ Հայաստանի ու Թուրքիայի կենսական խնդիրներն ու այդ խնդիրների լուծման ընկալումները համընկնում են: Սա էլ իրողություն է, որ պիտի ընդունել իբրև փաստ:
-Այսինքն` Հայաստանի արտաքին քաղաքականությունը վերախմբագրման կարի՞ք ունի:
-Արտաքին քաղաքականության աշխարհագրական ու աշխարհաքաղաքական ընդլայնումը միանշանակ ողջունելի է: Չեմ կարծում, որ այդ հարցերում պետք է առաջնորդվել աղքատության չափանիշով ու հոգեբանությամբ, «էկզոտիկ» երկրների մերժումով: Այսօր ՀՀ արտաքին գերատեսչությունը փնտրում է և գտնում է այն ներուժը, որ միջազգային ասպարեզում կարող է մեզ համար աշխատել ու մեզ օգտակար լինել: Աշխարհագրական տարածությունն այսօրվա աշխարհում մեծ դեր չունի, աշխարհի ցանկացած կետում էլ կարևոր է, որ մեր երկիրը և մեր վարած քաղաքականությունն ավելի ընկալելի ու ընդունելի լինեն: Օրինակ` մուսուլմանական երկրներում եթե չունենք բարեկամներ, կարևոր է, որ թշնամիներ չունենանք: Կրոնական ռեսուրսը մաքսիմալ օգտագործելու քայլերի դեմ հակաքայլեր պե՞տք են: Մտածել, գործել պե՞տք է, պետք է. որքան էլ առաջին հայացքից կարող է էկզոտիկայով հրապուրվածություն թվալ:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3231

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ